APOSTOLOS KILESSOPOULOS | |||
PANSPERMIA |
|||
ΜΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Το απόσταγμα μακρόχρονων εικαστικών του ερευνών εκθέτει στον πολυχώρο της Τράπεζας Πειραιώς από τις 12 Νοεμβρίου έως τις 12 Δεκεμβρίου 2008 ο Απόστολος Κιλεσσόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της νεοελληνικής τέχνης, ζωγράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης, σκηνογράφος. Η ξεχωριστή θέση του στην πορεία της ιστορίας της τέχνης έγκειται όχι απλώς στις τεχνικές κατακτήσεις του ή στη μοναδική χρήση του χρώματος, αλλά στο διακριτό ύφος που ταυτίζεται με το περιεχόμενο, αποκαλύπτοντας κοσμογονίες, οι οποίες καθιστούν τους θεατές του έργου του μάρτυρες των συμπαντικών δρώμενων μέσα από τη δική του προσωπική ερμηνευτική προσέγγιση όπου συνεργούν επιστήμη και τέχνη και συνδέονται φυσική και μεταφυσική. Τα αιώνια ανθρώπινα ερωτήματα για την προέλευση και τους σκοπούς της ζωής, έχοντας προβληματίσει τον καλλιτέχνη από τα πρώτα χρόνια της εικαστικής του πορείας, δίνουν τα μεστά τους αποτελέσματα: οι επιφάνειες δονούνται από καταστροφικές και αναγεννητικές ενέργειες, φυγόκεντρες και κεντρομόλες δυνάμεις με τις ελικτικές και ωστικές ιδιότητες τους διασκορπίζουν αέναα σπέρματα ζωής ανά τα σύμπαντα, εξ ου και η θεματική - τίτλος της έκθεσης "Πανσπερμία". Ποίκιλλα μορφώματα, ιδεογράμματα, γεωμετρικά και στερεομετρικά σχήματα, χρωματικές ροές, στιγματογραφήματα στις επιφάνειες, στο χώρο, στις τρισδιάστατες δημιουργίες, κινούνται σε οπτικές και ηχητικές δίνες, αιχμαλωτίζονται σαν "εικόνες" παγωμένες στο χρόνο, προσαρμοσμένες στην ανθρώπινη αισθητηριακή αντίληψη και γνώση. Η γνώση αυτή του καλλιτέχνη, διαμορφωμένη από τη φαντασία και τη διαίσθηση, καθοδηγούμενη από διαρκή αποκρυπτογραφική διεργασία, παρ' όλη την ένταση και τη συναισθηματική φόρτιση, μετατρέπει τον τρόμο της φαινομενικά αβυσσαλέας μάχης των κόσμων σε δέος και αγαλλίαση μπρος την ουσιαστική Αρμονία και το Κάλλος της Δημιουργίας. Ο Κιλεσσόπουλος εκθέτει ομαδικά από το 1964 και ατομικά από το 1970. Έχει πραγματοποιήσει 36 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Γερμανία Γαλλία, ΗΠΑ, Κίνα. Έχουν κυκλοφορήσει 6 εκδόσεις τέχνης για το έργο του, το οποίο αντιπροσωπεύεται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές (Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδόνικων Σπουδών, Ίδρυμα Ευγενίδου, Museum of Architecte Chicago , American Center for Physics Maryland , κ.α.), και έχει μελετηθεί από πλήθος ιστορικών της τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. |
|||
Εγώ, μελετητής των έργων σας δεν ξέρω να είμαι. Γνωρίζω όμως πώς να φερθώ στους κραδασμούς που προκαλούν στην απάθεια μου: μαγευόμενη. Αυτό που νοιώθω έχει τόσο εύρος, σάμπως μάλιστα εξ' αιτίας της ανωνυμίας του. Δεν διαβάζω τα έργα σας, ούτε τα ταπεινώνω με παρανάγνωση. Είμαι απλώς ένας κατάσκοπος του μυστικού τους, αποτυχημένος μεν φωναχτά, αλλά σιωπηλά κερδισμένος. Εξαγνίσατε το μικρό διάστημα που ανήκει στη ζωή μας. Κι είναι έξοχο και συγκλονιστικό όπ η τέχνη σας, υψηλή και σοφή, δεν επέτρεψε στην αναπαράσταση της συντομίας που τόσο με πονάει, να εισχωρήσει ίχνος απειλητικής μαυρίλας ή αρπαχτικού, γαμψού υπαινιγμού. Μείνετε συμπαντικός. Κική Δημουλά Ζωγράφος με ποιητική, καθώς εύκολα φαίνεται, προδιάθεση, ο Κιλεσσόπουλος, ελεύθερος από την οπτική πραγματικότητα, προχωρεί στη δημιουργία μιας νέας εικαστικής γλώσσας, βασισμένης στις αντιθέσεις των μορφών και στη συνομιλία των χρωμάτων. Κατόρθωσε να φτάσει από πολύ νωρίς σε μια έκφραση που διακρίνεται για την εσωτερική της αλήθεια και τον κοσμογονικό της χαρακτήρα. Στο προσωπικό του ιδίωμα δεσπόζουν οι μνημειακές διαστάσεις σε πολλαπλών εστιών χώρους και τα εκρηκτικά, δυναμικά και επιθετικά χρώματα. Επιπλέον πρέπει να τονίσει κανείς ότι σε μερικές προσπάθειες του εντοπίζεται μια μουσική αίσθηση της ζωγραφικής επιφάνειας. Χρύσανθος Χρήστου Τη στιγμή που ο θεατής αντικρίσει έστω και στιγμιαία τα έργα του Κιλεσσόπουλου εμβαπτίζεται σε μια εμπειρία. Δεν έλκεται μόνο από το χρώμα, την κίνηση, τις φόρμες, τους συμβολισμούς, αλλά κυρίως από τις μνήμες. Αυτές οι συχνά πολύ οικείες μνημονικές αναπολήσεις, επιβεβαιώνουν ότι η ψυχή μπορεί να υπερσκελίζει το γραμμικό χωροχρονικό συνεχές και να μεταμορφώνει τις προσδοκίες σε εμπειρίες. Έχουν γραφεί πολλά για το ολογραφικό Σύμπαν, για τον τρόπο που ο καθένας μας, όντας μια ξεχωριστή ύπαρξη, είναι ταυτόχρονα μέρος μιας ολότητας. Αυτή η ολότητα που ενώνει όλους μιας, οδηγεί στη γνώση και την κατανόηση ότι η αρχή είναι το τέλος και το τέλος η αρχή. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο βιώνουμε το έργο του Κιλεσσόπουλου. Dr. Ph. Cheryll William Η τέχνη του Κιλεσσόπουλου έχει στραφεί στην εξερεύνηση του Σύμπαντος λειτουργώντας περισσότερο διαισθητικά παρά επιστημονικά. Ο καλλιτέχνης δεν επηρεάζεται από τις εικόνες των τηλεσκοπίων ή τις θεωρητικές αναζητήσεις των αστροφυσικών, αλλά, αντίθετα, εμπνέεται απ' αυτές. Έτσι συμβάλλει με ένα δικό του προσωπικό τρόπο στο συγκερασμό της επιστήμης με την τέχνη με έργα μοναδικά, τα οποία είτε ορίζονται από τελάρα, είτε ξεχύνονται έξω απ' αυτά, διαμορφώνουν έναν δικό τους προσωπικό κόσμο, με όλη τη σημασία της λέξης, έναν κόσμο φωτός, χρώματος, ύπαρξης και μοναδικότητας. Τα συμπαντικά του έργα αποτελούν μια καινοτομία στην προσωπική ιστορία του καλλιτέχνη, που ίσως να συνιστούν και μια άλλη καινοτομία στο εικαστικό νεοελληνικό παρόν. Διονύσης Π. Σιμόπουλος |
|||
Χορηγός της έκθεσης: Τράπεζα Πειραιώς. Ξεναγήσεις οργανωμένων ομάδων και σχολείων από την επιμελήτρια της έκθεσης Δρ. Ιστορικό της Τέχνης Κάτια Κιλεσοπούλου. Τηλ. επικοινωνίας: 2310 385661 |
|||